Gleden uten kjeden

Da har jeg altså vært Bokhandler i en måned og det har noe ved seg. Normalt sett har jeg jo tre måneder sommerferie, men jeg gleder meg veldig over at jeg kan jobbe seks (egentlig syv) dager hver uke. Det er rett og slett svært givende.

lokalavis om butikk

Røyken og Hurum avis var på plass sammen med mange andre på åpningsdagen.

Det skal sies at læringskurven er på høyde med Trollveggen og den uvurderlige hjelpen Jill Therese og jeg fikk underveis fra fjern og nær i ukene og timene før åpningen var… ja…uvurderlig. Tusen takk!

Oppstart

Den lengste reise starter med det første skritt.

Vi lå selvsagt bak skjema på åpningsdagen fordi varene kom som et snøskred like før. Alt vi selger, hver en blyant, må logges inn i datasystemet og man kan vel si at det tar tid. På åpningsdagen var 90% av varene logget, men det brydde ikke kundene seg om. De skulle stort sett ha de ti prosentene vi ikke hadde fått registrert. Da kokte det litt, mens køen etablerte seg i et godt sig og vi fikk en kjempebra kickstart. Og nå er vi ajour.

fullsizeoutput_69c

Strekkoder kommer i mange farver og nyanser.

Men det er mange ting man ikke vet før man starter en bokhandel; at kryssordpenner plutselig skulle forstyrre nattesøvnen, at rett type fingerpasta (hadde aldri hørt om) skulle være så helsikes vanskelig å få tak i, at en kunde spør om vi har en bok med fuglelyder, og da jeg sier nei dessverre så lurer han på om vi ikke har noe som helst i denne butikken (nå har jeg to bøker med fuglelyder, batteri følger med). At basarbøker selger ekstremt mye inn mot Toftedagen, og at når jeg tar inn all verdens konvolutter så skal folk ha den jeg ikke har tatt inn.

fullsizeoutput_68d

Kryssordpenner.

Men dette er jo for bagateller å regne i det store, og litt rusk i maskineriet regnet vi jo med. Som folkehøgskolelærer så er jeg jo en omgjengelig type som snakker med folk, men det å snakke med en kunde som bare er innom i fem minutt er noe helt annet. Og du verden hvor spennende det er.

fullsizeoutput_6ae

Utsikten  fra disken.

Bare det å få en liten touch av hvem de er og hva de liker er fascinerende, og small talk har fått en verdi jeg ikke så før jeg ble bokhandler. Det å invitere på en kaffe og rett og slett ta en prat er på en måte noe jeg har glemt i det daglige livet. At jeg kan smile, ønske velkommen og etter litt småsnakke er utrolig kjekt og givende.

Slik butikken ser ut er det nokså likt slik jeg så det for meg. Jeg har flyttet disken slik at jeg ser på den som kommer inn, har farvet veggene grønne og ikke minst hengt opp bilder av de avdøde forfatterne jeg virkelig setter pris på. Det er idiotisk, men jeg glemte faktisk Tarjei Vesaas. Hm.

fullsizeoutput_68e

fullsizeoutput_695

Det å bestille varer er jo en forholdsvis viktig ting for hvilken som helst butikk og det begynner å gå seg til. Det å tilhøre en kjede enten det er bok eller matvare så er jo slikt i forholdsvis trygge rammer. Det er satt i et system med returrett herifra til månen, og tilbake, og det bare skjer uten å tenke på økonomi. For en uavhengig bokhandel så må man gjøre avtale med hvert enkelt forlag og det er mere skuffende enn overraskende at de største forlagene gir de dårligste avtalene. Men det er vel kanskje derfor de er de største. Og slikt kan man ikke bli forbannet på.

img_1632.jpg

Topp 15 hver måned.

Men en ting man lett kan bli forbannet på er det at matvarebutikken selger bøker. Billige bestselgere som man egentlig ikke kan konkurrere med. Derfor har jeg ikke gravd meg ned, men fått en avtale med Bladcentralen, slik som matvarebutikkene. Nå selger jeg Topp 15 bestselgere og fått etablert et bokbord med like gode priser som de kjedene som selger mat og hva det måtte være. Jeg tjener ikke like mye per bok som jeg ville ha gjort ved et vanlig innkjøp, men jeg vil at noen skal tenke at en bok faktisk kan kjøpes i bokhandelen, og det er ingen glede eller bærekraft i å selge Kaninjegeren til ekteparet Lars Kepler 30 kroner dyrere på trass. Da vil jeg heller at kunden skal få den boken hos meg, like billig. Jeg har også tatt inn ukeblader, tegneserier og enkelte fagblader. Jeg spurte Bladcentralen om det var greit å ikke ta inn Se & Hør og Her og Nå. Dette fordi jeg ikke VIL formidle de til tredjepart. Det var ingen problem. Og det er her jeg sannsynligvis begynner å forstå hva gleden uten kjeden er.

Jeg får selge akkurat det jeg vil og ikke minst de bøkene jeg selv mener at folk bør lese samtidig som bestselgerne er tilgjengelig. Jeg visste lite om Lucinda Riley før jeg ble bokhandler, men nå vet jeg at det vil være idiotisk å ikke ha henne i butikken til enhver tid. Hun har solgt mest i bøker i Norge første halvdel av 2017 og i neste uke kommer Skyggesøsteren i pocket. Etterspørselen allerede nå er merkbar.

fullsizeoutput_6a9

Hurums mest solgte bok.

Men den boken som utvilsomt har solgt mest i min butikk er Halvøya. Og det at jeg kan ta inn Bjørn Heidenstrøms fantastiske turbok fra Hurum uten å tenke er også mye lettere når man er uavhengig. I løpet av 30 dager har jeg nå solgt 60 Halvøya-bøker. Det er ganske fantastisk motiverende.

IMG_1550

Klassikere man faktisk bør lese.

Men hver gang jeg selger og etterbestiller Olav H. Hauges diktsamling er slike øyeblikk som skaper verdi av det jeg gjør utover å tjene penger. Det å formidle litteratur, snakke med kunden og diskutere en bok, enten den er ny eller klassiker er, i alle fall for meg, en viktig prosess ved hele litteraturopplevelsen. Når unge lesere kommer inn og etterspør bøker og viser interesse så varmer det.

fullsizeoutput_6b7

Ask kommer rett fra skolen for å sortere takkekort i butikken.

Det er selvsagt mye som er spennende når det gjelder å starte bokhandel i 2017, men det å ta inn vinyl var jo noe jeg hadde tro på. Og det å fråtse i platekatalogene til de store plateselskapene var ikke enkelt. Men du verden så givende. Og i etterkant så må jeg få lov til å si at platesalget er det som har overrasket mest i den måneden som vi har hatt åpent. Folk kjøper plater. Den eneste rettesnoren jeg har hatt når jeg har plukket ut er at disse platene må folk ha. Jeg liker langt ifra alt jeg har tatt inn, men i sine sjangere er det godsort. Og selv om det er mye klassikere så har jeg også aktuelle artister. Jeg selger bare ubrukte plater så får min gode venn på Filtvet, Ove, selge de som er brukte. Men det å bruke arbeidsdagen på å diskutere musikk, litteratur, forfattere og været er helt fantastisk rett.

Her er en blogg jeg skrev om å få tilbake gleden ved musikk.

fullsizeoutput_68f

AC/DC, Bob Dylan, The Monkees, Frank Sinatra og… eh… Gluecifer.

Jeg håper du besøker Bokhandleren på Tofte når du er i nærheten. Jeg håper du kjøper bøker hos meg og ikke hos de store matkjedene. Det må jeg ha lov til å si. Jeg håper at du tar deg tid til en prat, og så håper jeg du leser. Boken står sterkt i Norge og når sommeren er over så skal vi få til arrangement om kvelden. Da kommer forfattere og musikere for å besøke Bokhandleren på Tofte og fortelle hva de har på hjertet.

fullsizeoutput_6bc

I mellomtiden så må du gjerne komme på besøk. Vi selger til og med bøker som lager fuglelyder. De er skikkelig bra.

Vel møtt!

 

15 thoughts on “Gleden uten kjeden

  1. Anne Marie Vinje sier:

    Høres spennende ut for meg, bibliofil som jeg er. Riktig nok har jeg av plasshensyn stadige kjøpestopp på bøker, men disse periodene varer aldri lenge…Falt for overskriften, og forsøker meg på en til, nemlig » sjarmen uten larmen». Det er jo ofte en annen ro i en bokhandel enn i en typisk matkjedebutikk. Lykke til videre!

  2. Trond Torgnesskar sier:

    Ubetalelig! Jeg fikk brått lyst til å reise fra Hølen til Hurum for å kjøpe en bok og en plate eller to!
    Lykke til.

  3. Målfrid Helen Giske sier:

    En ting du kanskje ikkje kan uttale deg om Ronny er atmosfæren i bokhandelen din,
    men det er nokke en kunde merker….med en gang!!..

    Butikken din Ronny MAG Larsen hadde ATMOSFÆRE!!!
    Takk for veldig trivelig handel og lykke til videre…😊

  4. Axel Martinussen sier:

    Lykke til Ronnie. Jeg bor på Lørenskog. Kjøper aldri romaner (det er hva jeg leser) i matbutikken. Kommer en tur sent i sommer, eller tidlig høst.

    Hilsen Axel

    Sendt fra min iPhone

Legg igjen en kommentar

