33 hjerteslag pr. minutt!

Det å vurdere en plate bare EN gang er i grunn rein og skjær galskap, og historisk sett kan det gå på folkeopplysningen løs. Ting tar tid og det er mange godbiter man går glipp av om førsteinntrykket styrer. I Norge brukes ordet anmeldelse som om platen har gjort noe galt, i USA kaller de det review, en gjennomgang. Og deler du det opp til re-view kan man se på det hele en gang til. Det er det som er planen. Jeg skal hente frem godbitene, for å finne roen og spre musikkglede. Kom!

Classic-Rock-Albums

 

Hør hele innlegget her:

Jeg vil innlede med å gi deg noen tall, og som musiker kan jeg love deg at tall ER en viktig del av musikkbransjen. Spesielt salgstall. For først gang i historien har det i følge Nielsen SoundScan blitt solgt flere gamle plater i USA, enn nye. Nielsen SoundScan er de som registrerer tall til Billboard. Med nye plater menes utgivelser som er 18 måneder eller yngre. I 2015 ble det fysisk solgt 65,8 millioner nye plater, mens 71,2 millioner av såkalt katalogmusikk gikk over disk. For ti år siden var forskjellen på 150 millioner i favør av den nye musikken. 150 million!!

katalog

Statistikk!

Man kan jo kanskje si at det var 18 måneder med dårlig musikk, og at gamliser har våknet fra vinylredet, men det viser seg også at halvparten av de som kjøper vinyl er under 25 år. Og Apropos 25. Adeles 25 solgte mest plater av ny musikk med 7.4 millioner der 116.000 var på LP, og Taylor Swifts 1989, kom på andreplass der 74.000 var vinyl. Så følger altså Pink Floyd (Dark Side of the Moon), The Beatles (Abbey Road) og Miles Davis (Kind of Blue) på de tre neste plassene med ca 50.000 Lper hver.

Bilde 34

Jeg har sett lyden.

Når det gjelder strømming så leder også gamlismusikken og nyutgivelser står bare for 30% av lyd og video strømming. Men nok tall for en stund.Man kan jo si at musikken var bedre før, men det er en fattigmannsforklaring jeg ikke kan slå meg til ro med. Selv om populærmusikken de siste 60 årene holder seg ekstremt godt, og dagens artister er jo enten de vil eller ei et produkt av den fortiden.

tumblr_m07t66BZFW1qzcv7no1_r3_540

Så har vi jo musikkanmeldere, meg selv inkludert, som prøver å anmelde en plate og trekke de store linjene bakover. Vi skal på død og liv til og med anmelde platen FØR den kommer ut. Før folk har fått smakt på den, opplevd den og latt den bli en del av sentralnervesystemet. For musikk er jo følelser! Jeg sier ikke at man skal slutte å anmelde nye plater, men om man tenker etter er det ren galskap å la din første mening om hva det måtte være, bli gjeldende resten av livet. Da hadde jeg muligens gått rundt i Samantha Fox t-skjorte den dag i dag, og tenkt; steik, stilig.

samfox

Samantha Fox før hun kom ut av skapet. Det var tider. Hunden Bruno likte også Fox.

Jeg tok for meg magasinet Rolling Stone og anmeldelser de har hatt siden slutten av 60-tallet og frem til år 2000.

Ben Gerson sier om John Lennons Imagine at Syngingen er metodisk, men ikke spesielt bra, melodien er kjedelig, bortsett fra broen, den liker jeg.    

Man kan selvsagt ikke være synsk og forstå hvilken posisjon denne låten skal få i fremtiden, men det er ikke sikkert førsteinntrykket står seg hele livet.

Leonard Cohen ble anmeldt av Don Shewey i 1985 uten at han nevner åpningssporet på side to, Hallelujah.

Parke Puterbaugh har en lang anmeldelse av REMs Out of Time i 1991 og gjennombruddshiten Losing My Religion blir nevnt en gang i en bisetning om gitarer.

Da Ira Robbins anmeldte Nirvanas Nevermind, ble ikke Smells Like Teen Spirit nevnt EN gang. Det er helt utenkelig å overse den i dag.

180ec864a554a1ebdc8cd21979b5a4c8.1000x1000x1

Kanskje et av verdens beste cover.

Det står ikke om livet dette med musikk, men jeg mener at min generasjon kanskje har et ansvar for å formidle skattene til de som skal ta musikkarven videre. Strømmetjenester som Tidal og Spotify gjør alt så tilgjengelig at man til slutt ikke hører skogen for bare MP3. Man får tilgang til alt lørdagsgodteriet hele uken, og man slutter å sette pris på snopet. I høst satt jeg på bussen og ble kvalm av at jeg ikke fant roen da jeg holdt på med Spotify. Plutselig skulle jeg høre den, den, den, og ikke minst litt av den låten, og jeg mistet gleden. Musikkgleden nådde rock bottom, so to speak. Og skal man høre en ny artist finner Spotify de fem mest populære låtene, som om det noen gang vil bli en rettesnor for noe som helst.

music-39814785565

Bli inspirert.

Ei av mine favoritter, Anne Grete Preus, sang Knutsen & Ludvigsens Kanskje kommer kongen og Elvira Nikolaisens Egypt Song på ”Hver gang vi møtes”. Så hadde hun covret Bob Dylan, og de tre sangene er av de fem første som kommer opp som hennes mest populære. Det rettferdiggjør ikke artistens 30-årige solokarriere og folkeopplysningen er skakkjørt for en som vil finne ut mere om Preus.

Skjermbilde 2016-02-05 kl. 14.48.26

Spotify beviser at det som er populært ikke nødvendigvis er det som er best.

Men det var altså en kvalmende busstur som skulle til. Jeg fant tilbake til musikkiveren som jeg hadde for tyve år siden. Krevde min rett til å roe ned. Og det var da jeg forstod viktigheten av det fysiske formatet. Jeg skal ikke tre vinylen med side A og B over hodet på de som er født etter OL på Lillehammer, men viktigheten av en gjennomtenkt lytteopplevelse blir neglisjert av altfor mange. Hadde vi sett på film, lest bøker eller holdt en samtale gående på samme måte som vi hadde hørt på Spotify, så hadde det blitt uutholdelig og dramaturgisk føkka.

black-britain-12

Ungdommen nå til dags er i ferd med å bli som ungdommen da til dags.

Så tenkte jeg litt videre på dette at de under 25 står for halvparten av vinylhandelen. Jeg jobber i folkehøgskolen og spør noen elever om de kan nevne en Rolling Stones-låt. De kan ikke det. Verdens største rockeband er ikke-eksisterende for noen tilfeldige 18-20 åringer. Stones er verdens største rockeband og har akkurat startet en ny turnè. Elevene er helt blanke, null kunnskap. Men det er ikke nødvendigvis krise eller deres feil.

ARCHI_2857561200x771

Stones i Chile, februar 2016.

Husker for få år siden at jeg var på Jugendfest i Ålesund. Avicii går på og hele Color Line stadion er fullsatt. Han stiller seg opp ved platespillerne og fyrer løs Baba O´Riley til øredøvende applaus. Steik! Tenk at ungdommen nå til dags elsker The Who!! Kunne jeg ha tenkt. Men de gjør jo ikke det. Ikke en ekstatisk glowstick under tredve vet at det er en sang av The Who. De over femti gremmes over at svensken bare spiller av musikk som andre har laget, og de aller fleste tenker at det er kult at Avicii har komponert kjenningsmelodien til CSI New York.

The Who

The Who! 

De fleste som driver med musikk vet jo hva de er inspirert av, men det finnes et opplysningspotensiale her. Vi på min alder tar for gitt at alle husker Nelson Mandela, 11. september og Lady Diana. Og sånn er det med musikk også. REM, Leonard Cohen og Nirvana for en 20-åring i dag er i beste fall gamlismusikk. Da jeg så igjennom anmeldelsene i Rolling Stone slo det meg at Beach Boys mesterverk Pet Sounds ble anmeldt først mange år senere, og i 1987, begynte bladet å trekke fram Beatlesplater. Unnskyldningen de trengte var at det var 20 år siden Sgt Pepper told the band to play. Men tenk på all musikken som har blitt gitt ut siden Bill Haley sang Shake, Rattle and Roll i 1954, og tenk hvor mange godbiter som drukner på grunn av at alt er tilgjengelig.

Bill-Haley-au-Palais-des-Sports-de-Berlin-001.jpg

Bill Haley gliser, mens bassisten shaker, rattler og roller.

For noen år tilbake var en skoleklasse fra skolen jeg jobber på, i Sør-Afrika. De fikk dra på U2 konsert og en av elevene var så stolt og ekstatisk. Hun kunne ikke fatte og begripe at et så stort band som U2 spilte Kurt Nilsens, Beautiful Day. Slik kan det altså gå. Den største utfordringen skoleverket står ovenfor nå er ikke hva de skal lære, men HVORDAN elevene faktisk skal lære. At alt er tilgjengelig gjør oss kunnskapslate og overfladiske.

canstockphoto1682266

Musikk og kunnskap.

Mitt konsept er en ambisiøs folkeopplysning, og det skal skje i form av at de virkelig gode og viktige platene skal bli viet oppmerksomhet en gang til. Som en hjertestarter. Jeg er mer interessert enn kunnskapsrik på feltet, men jeg skal dykke inn i det for å bygge videre på den deilige følelsen av å ha oppdaget musikkgleden på nytt. Og så skal jeg dele det jeg finner. Musikk skal jo deles, bare det blir gjort på rette måten.

spellemann

Musikk kan deles, på den rette måten.

I januar har jo flere store musikere gått bort, og i de nærmeste årene som kommer skal de dø, de som har laget rocken, som påvirket popen. De fleste av dem fortjener å bli husket før nekrologen og det er en jobb å gjøre. For all historie henger jo sammen, selv om hver generasjon innbiller seg at de er unike. I dag kjøpte min gode venn Arild Traas sønn, Aksel, sin første plate. Valget falt på Queen og News of the World. Den starter med We Will Rock You og følger opp med We are the Champions som låt nummer to. Den fikk lunken mottakelse i 1977.

Nå får jeg sette på litt Kygo så jeg ikke faller helt akterut sammen med gamlismusikken. Han er jo tross alt Årets Spellemann. Jeg tror jeg tar noe tidlig Kygo. Den der Sexual Healing ser populær ut med 50 millioner klikk. Den kom visst allerede i 2013. Gamlismusikk og greier. Vi snakkes, veldig snart. Makan!

quote-when-i-get-that-feeling-i-want-some-sexual-healing-marvin-gaye-306203

Fasiten!

PS!

Den første platen jeg har lyst til å ta i nærmere øyesyn er Let it Bleed av The Rolling Stones. «Anmeldelsene» skal bli til en podkast som heter Retrospekt. Om det er en annen plate du mener må frem og opp i lyset igjen så er det lov å komme med forslag. Du er utfordret. Dette gleder jeg meg til. Kommer snart!

81Ut0SKKVhL._SL1500_

1969

One thought on “33 hjerteslag pr. minutt!

Legg igjen en kommentar

