Øyeblikket 

Arild har etter 42 år fått et nytt syn på livet

Featured image

Arild har fått et helt nytt syn på livet. Helt plutselig har han blitt minus èn.

De holdt i 42 år og 9 måneder og 19 dager. De blå, de lyseblå. De som kunne se om det var haier med underbitt i havet ved Blimsanden. De som kunne se fargen på leppestiften til de som klina i toppen på Alnes Fyr, og om det var rikelig med lippliner. De som kunne se gjennom stuevinduet til naboen om hun i bare den rosa nattkjolen igjen snurret What Kept You?` på den gamle platespilleren til et krus med nypete, melk og honning. De som kunne se James Bond hoppe med racerbil med tilhengerfeste gjennom flammer til popcorn og Cola fra bakerste benk på Løvenvold Kino. De som kunne se at helsesøsteren ikke kastet BCG-sprøyten på blink i ryggen på folk. De som kunne lese tekst-tv på NRK fra lillegangen ved telefonbordet. De som kunne se avgrunnen nærme seg fra 3000 fot. De som kunne telle tennene som ramlet ned i hånden og vite at tallet stemte. De som kunne se den vakreste jenta i øynene og si: I love you.

Featured image

De kunne lese tekst-tv på NRK fra lillegangen ved telefonbordet

Jeg har sett folk tenne gnisten, jeg har sett folk slukne helt. Jeg har sett barn bli dradd ut av kvinner. Jeg har heilt klart sett folk fra Ellingsøya sjekke opp jenter fra Skodje ved å danse galemathias. Jeg har sett en trønder putte begge sov-i-ro i venstre øre under skyteøvelse og lete febrilsk etter hvor han har gjort av den andre. Jeg har sett mennesker spise blodpudding uten smertestillende. Jeg har sett menn luke heilt frivillig i bedd.

Featured image

Hvem skulle trodd at Arild her i fanget på storebror Lars Magne skulle bli avhengig av briller med minus èn i en alder av snart 43 år.

Jeg har i mange år trodd at jeg på Åse Sykehus i 1973 kunne ha blitt forvekslet med en annen nyfødt. At de ikke fulgte helt med i timen på grunn av en kanskje litt for travel helg med mange nyfødte. Lenge gikk jeg rundt og trodde at de hadde tatt feil av meg og en annen baby, siden jeg så så godt i forhold til resten av familien. I nesten 43 år har jeg holdt på denne hemmeligheten. Jeg har vært den eneste i familien uten briller. Men nå er det over. Nå er det over for godt. Alderdommen har innhentet meg. Månen har kommet frem, fatpacken lar seg ikke like enkelt gjemme under rustningen, under brynjen. The Times They Are A Changing, som Bob har sagt lenge. Jeg skal aldri mer klart kunne se et langskudd i venstre vinkel på den andre banehalvdelen avgjøre en viktig sekspoenger uten hjelpemidler.

Featured image

Nærsynt minus èn

Øynene har plutselig fått merkelappen nærsynt minus èn. Jeg fikk vite det for noen dager siden. Nærsynt minus èn. Det høres ikke bra ut. Og han sa det ikke særlig høyt heller. Øyelegen. Han hadde puttet noe syre eller noe i øynene mine så jeg knapt så en ting. Hadde politiet sett meg hadde de kastet meg på glattcelle uten å stille et eneste spørsmål. Hadde jeg ikke hatt venner hadde jeg aldri kommet hjem.

– Du har blitt nærsynt minus èn, sa han.

– Har jeg blitt nærsynt minus èn?

– Ja, du har blitt nærsynt minus èn.

Og han sa det på en slik måte at jeg forsto at jeg trolig bare hadde dager, timer eller minutter igjen.

– Rekker jeg å kjøre hjem først? Kan jeg varsle de pårørende?

– Du må ha briller når du kjører bil sa han. Du får aldri mer lov til å kjøre bil uten briller, og briller har de på Nille, sa han. På Nille har de briller for nærsynt minus èn.

– Og de er ikke særlig dyre, fortsatte han.

Og jeg kjente sunnmøringen i meg blomstre som en hagehekk i mai. – Du tror det ordner seg med briller? spurte jeg.

– Ja. Dette ordner seg. Dette ordner seg. Alt kjem til å bli bra.

– Du vil få et helt klart syn på livet. – Du vil få et helt klart og nytt syn på livet.

– Ingenting vil bli som før.

Featured image

Nærsynt minus èn vil gå heilt fint, Arild. Det vil gå heilt fint.

PS: Tips for kule briller mottas med takk! 😉

4 thoughts on “Øyeblikket 

  1. bettyg26 sier:

    Herlig tekst, Arild😄 Fylt med humor og kjærlighet til livet, du har nå fått et nytt perspektiv på livet med ditt nye tilbehør. Du kler alt Arild, uansett😃

  2. Arild Flem sier:

    Fantastisk skrevet, Arild 😂. Selv fikk jeg beskjed om at jeg hadde +1. Pluss høres litt bedre ut enn minus, så jeg var igrunn veldig fornøyd 😎

Legg igjen en kommentar

