HUS FORBI – et nytt radioprogram

Da følger jeg opp serien i mitt eget liv som heter «me lyt gjera det no». Det handler i korte trekk om å gjøre ting man brenner for før man dør, og en av de interessene jeg har her i livet er musikk, spesielt norsk musikk. Nå har Ordentlig Radio gitt meg en utrolig mulighet til å lage en times radioprogram hver uke som jeg har kalt «HUS FORBI».

NRKRONNIE

Fra opptak av Sommer i P2, 2013

Jeg har en rekke ganger de siste årene kritisert måten musikk og musikere blir avlet frem på i Norge, og bransjen har ikke bare skutt seg selv i foten, men i hodet, etter at Idol åpnet realitydøren. Dette er på ingen måte en klagesang på egne vegne da jeg har spilt i bandene The Margarets og GISKE, som har blitt godt ivaretatt både av presse, radio og publikum, og for all del, det finnes ekstremt mange gode sangere som er med i disse programmene. Mitt hjertesukk er alle de hardtarbeidende musikerne som hver dag prøver å leve og ånde for musikken, der de øver, skriver sanger og spiller inn musikken. Men så kommer de ikke ut til folket fordi avisen heller vil anmelde castingen til Skal vi danse, eller radiokanalen velger å spille TOTOs «Africa» hver dag hele året, basert på en kommersiell markedsundersøkelse. NRK har i dag en norsk musikkandel på 35%, Musikernes Fellesorganisasjon krever 50%, mens Ordentlig Radio har godt og vel 99% norskandel. Perfekt!

Skjermbilde 2015-06-18 kl. 21.59.17

Hver uke kommer det ut utrolig mye norsk musikk som aldri får den oppmerksomheten den fortjener og slik har det vært urovekkende lenge. Men takket være Norges viktigste radiokanal, Ordentlig Radio, får jeg nå en times radioprogram som skal fokusere på artistene som de siste 100 årene har gått HUS FORBI. Med meg på lasset som en deilig sidekick har jeg produsent og medmusikant Rune Berg. Sammen skal vi la deg som lytter stoppe opp en gang i uken og høre etter hvilke band og musikere det faktisk finst her i landet og gi medmennesker i alle aldre et innblikk i hva som skjuler seg i norsk musikks skattekammer. Det blir litt som å ha reist til Ibiza på ferie et helt liv for så å oppdage at man har gått glipp av Lofoten, Geiranger og Det Glade Sørland.

Rune smiler i skjegget

Rune er en luring ser du.

Bestselgere som A-ha, Bjørn Eidsvåg, Odd Nordstoga og Sissel kommer til tv/radio-overflaten uansett hva de gir ut og jeg er blodfan av minst tre av de, ikke et vondt ord om Sissel altså. Men hvordan skal denne og neste generasjons musikkinteresserte oppdage de andre artistene? Vel, det er der vi kommer inn i bildet. Bredden er egentlig enorm, og vi skal grave frem godbiter i hopetall. Det blir også intervju med artister av ulik art der de får vise frem en norsk sang eller plate som har gått folk HUS FORBI, og som har vært viktig for ham/henne. Det betyr ikke at det må være ukjent, men det må frem i lyset igjen.

tables

Det å feks ta for seg Kings of Convenience debutalbum «Quiet is the New Loud» er kanskje ei plate som er kjent for mange, men det er tross alt snart 15 år siden den kom ut. Det å ta et dypdykk slik at flere får oppdage hvor sykt bra den faktisk er blir viktig. Det er også viktig å gi band som The Tables, The Time Lodgers og Astroburger plass. Mer melodiøs pop finnes knapt, og det er norsk. Hva med Kung Fu Girls og Matchstick Sun. Skal slikt bare forsvinne?! Fra Lippo Lippi har laget utrolig fengende låter som betyr mye for mange og Felix Johansen fra Drammen var den eneste nordmannen som fikk spille på en engelsk Nick Drake tributekonsert i 1999. Historiene ligger der.

Kort sagt. Rune og jeg gleder oss til å hoppe i det og finne frem sjelen i den norske musikken, og vi skal gi den til deg uten at du trenger å stemme den frem. Den norske musikksjelen har ikke et telefonnummer, men vi tar gjerne imot tips av band/artister som bør opp og frem. Og om du kjenner noen som har et sterkt forhold til en norsk plate er det bare å gi et hint til post@ronniemaglarsen.no.

Bilde

Norges viktigste radiokanal!

Vi tar det herifra og det er slettes ikke sikkert det er veldig lenge til første program. Ordentlig Radio sender på Dab, nett og mobil.

Følg Ordentlig Radio på Facebook.

Dette blir et program som ikke bør gå deg HUS FORBI!

Vel møtt!