Brannfakkelen

Først så jeg Liverpool bli slått ut av FA-cupen mot Aston Villa, så tok jeg meg en kaffe før det var Aafk sin tur til å bli ydmyket 5-1 mot Molde. Det var en svart fotballsøndag, som stakk i hjertet. Jeg fikk behov for å nullstilles totalt og bestemte meg for å dra til Ulsteinvik. Med meg på lasset hadde jeg Brann fan Rudi Myntevik og Unitedsupporter Rune Berg. Vi var klare for Hødd-Brann. Vi var klare for å begynne på nytt, uten følelser og tilhørighet. Vi var klar til å reise på fotballrehab i OBOS-ligaen. Ingenting skulle bli som før.

Rune myser med Høddvollsola i ryggen og Rudi har tatt Brannseieren på forskudd. 150 kroner billetten, på langsiden, i OBOS-ligaen. Topp det!

Rune myser med Høddvollsola i ryggen og Rudi har tatt Brannseieren på forskudd. 150 kroner billetten, på langsiden, i OBOS-ligaen. Topp det!

Allerede ved frokost mandag 20. april 2015 følte vi spenningen av oppgjøret. Støtteaparatet til Brann spiste godt og smilte med  logoen plassert over hjertet. Rudi forklarte hvem de enkelte var, hvor de hadde spilt tidligere og gav oss alt en fotballekspert bør vite. Rune og jeg noterte mye bak øret til bruk for senere samtaler og mens vi sitter ved lunsjbordet får vi spørsmål fra to fans om vi er fra et eller annet mediehus eller er bloggere. Rune og jeg er Aafk fans, mens Rudi holder med Brann, skyter jeg inn for å lette på stemningen. De ler når jeg nevner Aafk og sier at jeg vel er i Ulsteinvik for å få med meg god sunnmørsfotball.

Vi gir etterhvert inntrykk av å ha greie på sporten og en av de mest ivrige Hødd supporterne ber oss tippe resultatet. 3-3 glipper det utav meg og Rune forsvarer målkalaset ved å sitere Rudi; Brann er gode defensivt og Hødd er overlegne på kontringer. Slettes ikke umulig sier bergenseren, som vi vet vi har sett før. Han heter Erik Skutle, sitter på Stortinget for Høyre, og huskes vel best for å være veldig mye blidere før kampen enn etter. Scorer Hødd tre mål spanderer jeg kaffe og svele på dere sier Rudi overlegent. Rune og jeg lar være å bestille dessert, begge går for 3-3.

IMG_4549

Høyremann Erik Skutle til venstre håper på B. Han traff Høddmannen til høyre da Hødd slo ut Brann i cupen 2012. De har vært venner siden. Jeg er i midten og håper på en god uavgjortkamp.

Samtidig murres det i sosiale medier om at Harald Aabrekk bør sparkes som trener i Aafk, Helge Skuseth har en kommentar i Sunnmørsposten om at det er for tidlig å sparke treneren allerede nå. Debatten er faktisk i gang. Det slår meg at fotballen har blitt litt som musikkindustrien. Du skal lykkes kjapt i beste sendetid, ellers er det over. Suksess skal ikke lenger bygges opp over tid. Aafk har tapt 5-0 mot Rosenborg, spilt 1-1 mot Lillestrøm og tapt 5-1 mot Molde. I fjor ble det tap 3-0 på Lerkendal, 1-1 mot Lillestrøm hjemme og 5-0 tap mot Molde. Jeg sier ikke at det er bra, men det er ikke spesielt mye dårligere. I det jeg innser hvor lett folkemassene vender ryggen til lag og trenere i motgang kommer Brann-manager Rikard Norling inn i foajeen. Han har en ro over seg som tilsier at han fremdeles kan bære kallenavnet Il Profesore. Rune, Rudi og jeg snakker oss imellom om hvilket press han må ha på seg og hvor fortvilet det må være å leve med de bergenske avisoverskriftene. Vi tre kjøper hver sin Corona med en limebåt i tuten og skåler i det SK Brann forsyner seg av maten de skal forbrenne på Høddvoll om få timer. Stemningen er på topp og det slår meg hvor unge de fleste er. De er jo bare guttunger, sier Rune. Laget smiler og ler av Karadas gode lynne og Huseklepp sier noe Kristoffer Barmen får godt humør av. Vinner de blir de hyllet som konger, taper de skal de henges på korset.

Branns siste måltid før korsfestelsen.

Branns siste måltid før korsfestelsen.

Inne på Hødds nye stadion møter vi en pølsebod og man kan si mye om stadionmat, men når det kommer til pølser på kamp så er Sunnmøre klare for Champions League. Rune og jeg hadde glemt det med Rudis kaffe og svele, så vi kjøpte så det holdt. Lagene varmet opp og tenningen virket bra på begge sider. Det kriblet i egne fotballbein, men bare tanken gjorde at jeg nesten fikk lyskestrekk.

Fotball har noe ved seg.

Fotball har noe ved seg.


Det er faktisk størrelsen det kommer an på.

Det er faktisk størrelsen det kommer an på.

Vi sitter like ved de tilreisende Brannsupporterne uten å være en del av det hele. Rune og jeg er tross alt på fotballrehab, men lar Rudi være nær flokken sin. Det er spesielt to karer som skal komme til å holde ut hele kampen, utover det er de kanskje 80 som har rødt og hvitt skjerf. Alle har trua, Rudi også. Supporterne roper til Huseklepp som vinker tilbake. De kaller ham bare Huse, og så klapper de i takt. Jeg legger merke til Norling ved avspark. Han har hoftefeste og mansjettknapper. Hoftefeste har aldri vært et bra utgangspunkt, i alle fall ikke i sportsøyemed, og vi ler av mansjettknappene som vises på storskjermen. Fint skal det være.

Kom igjen Brann!!

Kom igjen Brann!!

I begynnelsen av kampen ser vi gløden, det takles ekstra hardt fra begge sider og en tofotstakling fra Huse får oss til å skryte av innsatsen. Brann kommer rundt på kantene og får slått inn, og Hødd har tempoet til å være farlige. Kampen er god, står og vipper som det heter. Selv når det slåes dårlige passninger er brannspillerne positive, tommelen opp, kom igjen gutter!

Så scorer Hødd. Et klikk-klakk mål som banens beste, Eirik Ulland Andersen, får æren av å avslutte i det 33 minutt. Vi lar oss imponere og selv om Rune og jeg er nøytrale reiser vi oss i slow motion og klapper for innsatsen. Rudi sjekker mobilen. Han har gjort det en stund nå. Han sjekker hva Doddo skriver. Jeg har hørt om Doddo tidligere og jeg vet at han engang sang i Unge Frustrerte Menn. De var flinke. Nå jobber Doddo i BT, på en måte, der han blogger mens Brannkampene pågår. Doddo setter ofte ord på de følelsene vi Branntilhengere har, sier Rudi. Rett før avspark siterte han Doddo og fikk gode vibber.

Jeg har tro på Brann i kveld. De er på vei opp av en langvarig bølgedal. Huseklepp, Larsen og Demidov er i ferd med å finne formen. Kunstgress er fordel det mest tekniske laget, altså Brann, og Brann har målscorere i laget. – Doddo 18:55

Jeg ser også på Doddos BT-blogg og det er ikke måte på hvor mange som får slippe til for å lette på trykket underveis i kampen. De aller fleste vil gjerne skifte ut treneren. Nå skal det jo sies at de fleste som skriver her vil jeg tro ville skifte ut treneren for ett års tid siden, men engasjementet er høyt ja.

Pause. Brann må skjerpe seg mange, mange hakk før andre. Dette er uhyre pinlig. Det er flaut å være bergenser. Norges nest største by, liksom. Skulle Brann gå hen å tape, snakker vi om en skandale.                 – Doddo 19:49.

Så kommer Branns desidert største sjanse i kampen. En retur fra Hødd-keeper Aslak Falch gjør at innbytter Kristoffer Barmen må nødt til å score, men han skyter utenfor. Nå kunne det ha stått 1-1, men mens TV2 sender reprisen går Hødd opp og scorer sitt andre mål. Fullstendig motbakke. Når Brann skal starte opp ser det ut som om hver spiller har de syv fjell på skuldrene.

Barmen skyter til høyre for keeper, til høyre for stangen, til høyre for Torgalmenningen og til høyre for fisketorget.

Barmen skyter til høyre for keeper, til høyre for stangen, til høyre for Torgalmenningen og til høyre for fisketorget, til høyre for den blå steinen. Foto: TV2

Rudi er stille nå. Kristoffer Barmen ble født i 1993, han er egentlig midtbane og har i løpet av sine 67 tippeligakamper scoret 6 mål. Nå blir han dagens Judas på sosiale medier og jeg kommer på at jeg selv kalte ham Norges dårligste spiss i fjor. Noe er i ferd med å skje på rehaben og egen sympati for Brann og fotballspillere generelt vokser. Det er verre med Doddo som har forandret fullstendig mening i løpet av EN kamp.

Jeg har hatt tro på Norling lenge, men nå begynner jeg å miste den. Brann blir dårligere og dårligere. Det ser ikke ut til at bunnen er nådd.

– Doddo 20:14.

Like etterpå får han rett og Brann ligger under 3-0. Doddo skriver minimalt, han gråter. Rudi reiser seg og går sporenstreks i pølseboden. Nå venter Kaffe og svele på meg og Rune.

Rudi er kjapp på foten, kanskje den kjappeste bergenseren for dagen. Hødd feirer 3-0.

Rudi er kjapp på foten, kanskje den kjappeste bergenseren for dagen. Hødd feirer 3-0 og Rune og jeg får kaffe og sve…Kvikk-Lunsj.

Så taper Brann kampen og helvete er løs. Alle vil ha Il Profesores hode på et fat. Doddo og Bergens Tidende som nå har sittet i 90 minutter og latt egne tanker, samt hundrevis av andres meninger, slippe ut i det fri avslutter kampreferatet slik:

Det hadde neppe hjulpet med Messi eller Suarez. Idet en ny spiller kommer til Brann, forsvinner alt spilleren eventuelt hadde av kvalitet. De går inn i et lag som ikke har noe system. – Doddo 20:58.

På vei ut av stadion tar jeg et bilde der Norling er på storskjerm like ved solnedgangen. Jeg legger det ut på facebook med tittelen «Solen går ned for Norling».

IMG_4618

Så kommer jeg på at solen står steike stille og at det er horisonten som hever seg. De har slått Strømmen 2-0, spilt 1-1 mot Fredrikstad borte i en kamp de kunne ha vunnet om linjemannen var god nok. Så tapte de for Hødd. Drep treneren! Det har gått tre kamper. Spark den satans svensken!, er gjenklangen fra Bergen.

Kjære bergensere! Når han fikk fortsette etter nedrykket er det jo sykt å sparke ham etter ett tap, en uavgjort og en seier. Skal det være så vanskelig å forstå da? Han burde kanskje blitt sagt opp i høst, men som en som holder med et annet lag er det ganske imponerende at så mange profilerte spillere og treneren velger å bli for å gjøre det godt igjen. Det tror jeg ikke dere setter nok pris på.

Rudi, Rune og jeg rusler ned til hotellet. Rudi er stille, vi to andre er ganske mette. Vel fremme kjøper vi en ny Corona, setter oss i baren og Brann kommer hem. Det er som om noen har dødd. Spillerne får i seg litt mat, sitter rundt bordet uten å si noe. Sjelden har vel så mange unge mennesker vært i et rom der det har blitt laget så lite lyd. Huse går forbi og Rudi ønsker lykke til neste gang. Huse smiler nesten og de tar hverandre i hendene. Gnist så vidt det er.

Huse og Rudi.

Rudi og Huse.

Rikard Norling ser at vi sitter der og kommer bort. Han spør om vi tre har reist langt bare for å se kampen. Vi forklarer at Rudi er Brannfan og to av oss holder med Aafk. Norling vitser ikke om Aafks seneste bragder, men han skryter av Ulsteinvik, stadionanlegget og setter pris på at vi sitter her.

Vi må ikke glemme at Hødd er et godt lag. – R. Norling 21:40

I det han forteller oss det enhver fan ikke vil høre har jeg så lyst til å si at han ikke må glemme at Brann også har et godt lag, men jeg gjør det aldri. Han slår meg to ganger på skulderen som en kompis. Jeg ønsker Brann lykke til, og han går på rommet. Jeg tar siste slurken av Coronaen og vet at rehab hjelper mot det meste.

Neste morgen reiser Brann til Bergen. Avisene latterliggjør laget og Doddo, mannen som taler med fansens tunge, får fremdeles boltre seg i BT og i overskriften får han sagt at Brann er selve symbolet på alt som er galt med Bergen.

Når en spiller tar på seg Brann-drakten visner all stolthet, vilje og selvtillit.

– Doddo, dagen derpå.

Doddo er engasjert så det holder. Foto: Vegar Valde.

Doddo er engasjert så det holder. Foto: Vegar Valde.

Så skal det vise seg at Brannspillerne ikke var mentalt klar til kamp. 250.000 bergensere gledet seg til å se Hødd få juling og spillerne var ikke på, sier Norling. Dette provoserer enda flere og BT og BA sier det opplagte som at dette ikke er bra nok. Det får meg til å undre hva avisene i Bergen, journalistene og fansen driver med. Det kan virke som om de fullstendig snur kappen etter motvinden og hele tiden sier det opplagte, det som alle vet, og ikke minst spillerne selv er fullstendig klar over. Nei, det er sannsynligvis ikke bra nok å tape 3-0 mot Hødd, men det å etterspør selvtillit blant spillerne etter å ha brukt 2 ganger 45 minutter samt pausen på å bryte dem ned i Bergens største avis blir patetisk. Hvor skal spillerne hente selvtilliten fra når alle som skal støtte spytter på dem når de ligger nede. Den eneste som virker å ha noe fornuft innabords er Davy Wathne som har fingeren i jorden og visste at OBOS-ligaen ikke kom til å bli en Walk in the Park. Selv om han mener laget står i fare for å rykke ned, så mener jeg faktisk at Brann står i fare for å rykke opp.

Det er denne mannen som burde bli et symbol og en rettesnor for supporterne. Ikke overbetalte journalister som forteller meg det opplagte.

Det er denne mannen som burde bli et symbol og en rettesnor for supporterne. Ikke overbetalte journalister som bryter ned folk og forteller meg det opplagte.

Det var ikke for mye positivt å hente utav tapet isolert sett, men jeg tror at alle sportskommentatorene i Bergen burde bli permitert inntil de hadde noe faglig sterkt å komme med, noe som kan reparere hullet i skuten, noe oppbyggende. Journalistikken blir erstattet av selvfølgeligheter. Man dekker sin egen rygg uten å gi en hjelpende hånd. Den pesten som blir spredd kommer fra et selvbilde som ikke er realistisk og innebærer en ovenfra og ned holdning til det Doddo kaller Mikke Mus-motstandere. Dette MÅ snus. Doddoismen har for stor innflytelse og må ta seg en time-out. Ting må ta tid og det å tro at man skal hente trepoengere i OBOS-ligaen like enkelt som å ta seg en solskinnstur på Fløien, er såpass lite fotballfaglig at jeg blir kvalm av at noen får lønn av å mene det.

Mange har noe å lære av Hødds tre ord!

Mange har noe å lære av Hødds tre ord!

Så reiser vi fra rehaben i Ulsteinvik og jeg er klar for å støtte Aabrekk og Aafk hver dag resten av livet, jeg er klar for å heie litt på Brann slik at Konen og svigermor får noe å glede seg over. Jeg heier også på Norling og hans team for at de skal lykkes. Mange snakker om at Brann må vinne dagens kamp mot Os i cupen. Jeg mener de ikke må det for enhver pris, og det skal ikke forventes at de skal slå til nå. Jeg håper de jobber for hverandre, at flere enn en springer etter ballen. Jeg håper at energien som faktisk bor i bergenslaget kommer til syne, for det er bare spillerne og staben rundt som kan hente ut den lille gnisten som er igjen. Det er de 11 hjertene som er utpå der som kan gjøre forskjellen. Også de to som stod en vårdag i Ulsteinvik og sang for laget sitt, klappet etter kamp, og støttet spillerne i hverdagens utfordringer. De fleste andre har utspilt sin rolle i å bygge opp laget og ta æren for fremtidig suksess.

Arild ble sendt ned på treningsfeltet i går. Nå er det blanke ark. Det er nå det begynner.

Arild var på Branns treningsfelt i går. De bommet mye, sa han. Men scoret de? spør jeg. Ja, de scoret også.

Jeg vil selvfølgelig utfordre BT eller BA om å ha en oppbyggende spalte for hver Brann-kamp. Bare en notis eller en trykkfeil som gjør at spillerne som knapt har begynt på livet skal bygges opp og ikke brytes ned. Det er i motgang de trenger støtte, og det er i medgang de trenger å få plantet beina på jorda. Det å hele tiden bruke argument som at Bergen er norges nest største by og spillerne tjener så og så mye mere enn hele Åsanestallen, er ikke argument for noe annet enn befolkningsstatistikk og lønnspolitikk. Historien vet at det ikke har sammenheng med suksess, heldigvis. Om ikke dere evner å gjøre det, tar jeg gjerne på meg oppdraget for å finne noe positivt i hver Brann-kamp, noe laget kan bygge videre på. Jeg kan til og med gjøre det for halve prisen av det Doddo og sportssjefene i BA og BT tar. Navnet på spalten er klar; Brannfakkelen!

Inntil videre vil jeg ønske alle fotballinteresserte over det ganske land lykke til med sine respektive lag. Alle kan ikke vinne alt alltid, men at Aafk slår Tromsø til helgen, det forventes, og jeg kan knapt vente på at Liverpool skal knuse West Bromwich.

Løp for laget, løp for å takle, løp i bakrom, løp hjem, løp! Så får du ballen servert av en kompis, til slutt.

Spiriten av å vinne i cupen skal ikke undervurderes, men alvorligheten av å bli utslått må heller ikke overvurderes.

Spiriten av å vinne i cupen skal ikke undervurderes, men alvorligheten av å bli utslått må heller ikke overvurderes.

Legg igjen en kommentar

