Vinneren

Featured image

Det tomme blikket.

Arild har igjen skrevet en kort, sann historie, denne gang fra industristedet Odda, innerst i Sørfjorden. Hovedpersonen er en hverdagshelt fra dagligbransjen med store drømmer for livet sitt.

God fornøyelse!

VINNEREN

Han hadde aldri sagt hei eller hade i den tidligere jobben sin i dagligvarebransjen i Odda heller.

Det var min tur til å legge på varer, og jeg la på melk og yoghurt og tomater og hvitløk mens jeg så han satt der med det tommeste blikket siden Elvis på tampen av livet.

Featured image

Han hadde aldri sagt hei eller hade.

Han bare satt der og kikket dypt inn i sin iphone, han enset knapt at det fantes kunder, han løftet ikke på hodet, ikke en mine. Han var langt borte med Steven P. Morrissey på den svarte t-skjorta si, han var på ei evig reise på en blankpussa Harley med to punkterte dekk og regn resten av livet. Opprinnelsen til Elvis sin «Are you lonesome tonight?» der latterversjonen aldri bryter ut av mørket, aldri finner livets rett. Som om han bare satt på gutterommet og spilte for seg selv, eller meldte med en kjæreste som hadde gjort det slutt.

Han sa ikke beløpet.

Jeg puttet i visakortet.

Feil.

Tok det opp igjen, pusset det.

Feil!

Ingen på andre siden, ser ham ikke.

Han skriver sikkert fortsatt på mobilen.

Featured image

Feil.

– Det er visst feil her, sier jeg.

Prøver noen ganger.

Så tar han kortet og bare dunker det hardt ned i betalingsautomaten.

– Se det ja, dette kan du. – Dette har du jaggu meg peiling på! sier jeg.

Og han hever hodet for første gang. Han smiler stolt som om han hadde vunnet Spelemannsprisen eller en doktorgrad eller at han hadde gitt alt i fire år og skaffet seg en utdannelse innen matematikk, eller feid over kjæresten sin til en trippelorgasme eller slått Carl Lewis på en hundremeter, eller vunnet en quiz der hele verden konkurrerte og bare han klarte alt, bare han klarte rett på samtlige svar.

Featured image

Den trengte bare et skikkelig dask.

– Ja, den trengte bare et skikkelig dask, smilte han, som statsminister,

som Nelson Mandelas hemmelige halvbror,

som et menneske som alle oss andre, som av og til bare trenger å bli sett,

få høre at en mestrer, få høre at i akkurat dette, ja i akkurat dette er jeg best i verden.

Og stige opp på den pallen, og vinne alt.

Om så bare for et øyeblikk.

Featured image

The Winner Takes It all