Midt i blinken!

Lørdag 28. februar deltok jeg i Langbue-NM i Moss. Jeg hadde aldri skutt en pil før arrangementet, aldri prøvd selvlaget bue, og jeg kom heldigvis aldri til å vinne. Men denne dagen handlet ikke om toppen av pallen, ikke for ringrevene engang. NM handlet om å pushe seg selv, gjøre noe utenom komfortsonen, møte opp, bli oppmuntret til å fortsette, få tips, og spise vafler sammen med oppriktig hyggelige folk. 

Bilde 37

Hyggelige folk overalt.

Den 27. september 2014 oppsøkte Lars Jensen fem trær av typen Ask. Etter noen minutter hadde Askfamilien blitt redusert til fire. Lars hadde funnet et emne som kunne duge, et emne som skulle legges til tørk, et emne som skulle pusses og gnikkes på bare det ble tørt nok.

Bilde 31

Fem Ask ble til fire.

Jeg hadde lånt bilen til Lars Jensen og skulle levere den på Tofte ungdomsskole. Jeg visste at Lars hadde blitt over snittet interessert i buer, og sammen med mentor Lars Søderholm var de i sløydsalen og pusset bueemner.

Du skal ikke lage deg bue da, spør Lars med bilen? Klart jeg skal, sier jeg, uten å tenke meg om, og hilser på mentor-Lars for første gang. Jeg blir presentert for diverse emner og velger ut ett som de to Larsene mener kan passe for Larsen. Jeg finner ut at det jeg får tildelt er av tresorten ask, og forteller at det passer bra i og med jeg har en sønn som… De er ikke videre interessert, de er på vei til båndsagen. Båndsagen skal gjøre mye godt grunnarbeid. Ask legges på sagen, briste eller bære.

Bilde 45

Lars Jensen og Lars Søderholm tar seg av ask.

Mye bark som må høvles.

Mye bark som må høvles.

Så har jeg fått en trestokk på 220 cm, som i løpet av kort tid skal bli til en langbue. Vi skal til NM i Moss fortelles det mens jeg står der og høvler. Min BMI gjør at svettingen kommer flaut tidlig, selv om jeg har kortermet skjorte i februar. Det hadde jo vært artig å blitt med dere til NM, sier jeg, og stopper for å beundre stokken min som ikke har forandret seg nevneverdig. Det skal i etterkant vise seg at det tolkes som om at jeg har lyst til å delta i selve mesterskapet.

Bilde 50

Høvelen skal dras Ronnie, dras!

Denne kvelden ble jeg værende i over tre timer og jeg fikk samme vannblemmene som jeg hadde da jeg rodde båt en gang i 1989. Jeg kjente at dette var givende fysisk, men at det skulle bli en langbue man faktisk kunne skyte med var jeg heller tvilsom til. Mens jeg holder på, sier Lars Jensen flere ganger at den må bli ferdig innen to uker, for da det er jo langbue-NM. Etterhvert siger det inn at han mener det. Du skal bli med i NM, sjø, sier han på trøndersk. Klart jeg skal, sier jeg for andre gang den kvelden.

Bilde 48

Så langt kom jeg etter tre timer.

Så ble det ikke gjort noe mere med den buen før det var tre dager til NM, i Moss. Askbuen kunne ikke bendes, den var altfor tung og ikke hadde jeg streng eller pil. Lars Jensen var på vinterferie og jeg kontakter mentor Lars Søderholm, som jeg knapt har snakket med. Spør om jeg kan komme hjem til ham etter kl 20 og om han kan hjelpe meg. Lars viser seg å være en snill og rutinert kar, og i det gamle hønsehuset har det blitt høvlet før. Han har laget buer i flere varianter og jeg gjør nøyaktig det han gir meg beskjed om.

Boden til Lars Søderholm.

Hønsehuset til Lars Søderholm.

Vi får smalet den inn, målt riktig avstand for håndtaket, det tegnes form, høvles og skrapes. Uvurdelig. Han fester et tau som buestreng, og buen kan bendes, men vi oppdager at det er en 10 cm sprekk i buen, på langs. Jeg har ikke vært lenge i buemiljøet, men det å ha en sprekk i buen er neppe en solid fordel. Klokken er over 23:00 og jeg tar endelig hintet om at Lars muligens har lyst til å legge seg.

Bilde 25

Dette er det hjemmelagede pilkoggeret til Lars Søderholm.

I det Pernille Sørensen debuterer som fast medlem i Nytt på Nytt møter jeg Lars Jensen på ungdomsskolen. Det er 13 timer til NM og jeg er like klar som en nyfødt gjøk. Jensen er forholdsvis imponert over at jeg har kommet så langt, men det må pusses. Lars liker å pusse, og etter en time forstår jeg hvorfor. Buen er deiligere enn hva det måtte være, men vi sliter med sprekken. Dette er ikke en metafor for noe som helst, men et reelt bueproblem. Lars bender buen og jeg peiser på med trelim i sprekken. Så så. Vi limer en stram skinnlapp over det hele, og må nå ta tiden samt en varmovn til hjelp.

Lørdag 28. februar drar Lars Jensen og jeg over fjorden til NM i langbueskyting. Jeg har ennå ikke testet om buen kan bendes, den har ikke vært spent opp, og piler…piler får jeg låne av Lars. Vi er ute i god tid, men velger å kjøre feil. Seks minutter før innsjekk kommer vi inn i Moss bueskytterhall, uten å vite noe om hva som venter. Betaler 200 kr i påmeldingsavgift og får beskjed om å gjøre meg klar til utstyrskontroll.

Bilde 27

Lars poserer med hjemmelaget streng.

Bilde 12

Greit å få sjekket utstyret i Moss.

Lars spenner buen min, den er sykt tung, men den holder. Den kommer ikke til å knekke. Den kommer sikkert aldri til å knekke, og den passerer i utstyrskontrollen, samt piler som jeg får låne av Lars. Lars Søderholm er der også, han har influensa og feber, jeg forstår at jobbingen i hønsehuset noen dager tidligere kan ha påvirket det, men lar det ligge. Det lukter vafler, grønnsakssuppe, kaffe, og alle andre har truffet hverandre før. Det er 20 minutter til første skudd og jeg har ALDRI skutt EN pil i voksen alder. Det er da det slår meg at det muligens er en dresscode her. De fleste har selvsagt lagt like mye flid i klærne som i buen og i pilene. Det som gjelder er jordfarvede plagg, mens jeg, gjøkungen, har valgt lilla. Fra nå av og i de neste seks timene er det umulig å ikke å få øye på meg i Moss bueskytterhall. Blir jeg skutt, kommer ikke det til å skje ved uhell.

Bilde 11

Lilla! Er det mulig?

Så kommer det rareste øyeblikket. Det henger et startoppsett over deltakere og det å finne sitt eget navn på listen i NM langbue, gjorde inntrykk. Det ble plutselig alvor. For det første fant jeg ut at klubben jeg representerte het Hudrimar Bogadrag, så skulle jeg forholde meg til andre mennesker, og ingen av dem het Lars. Men jeg hadde ingenting å frykte. De forstod jo at jeg var en kar som hadde behov for førstehjelp, og resten av dagen la alle godviljen til.

Bilde 7

Bane 12.

I NM blir det per runde skutt tre piler fra 12, 15 og 18 meters hold, tilsammen 63 skudd. Blinken er på 60cm X 60cm og den er delt inn i tre poengsoner. Jeg får hilse på de i bane 12, men skal bli like godt kjent med de i bane 11. Først får vi tre prøveskudd fra hver distanse og jomfrupilen skal straks avfyres. Jeg kjenner det er tungt å prøvedra strengen, skjelver litt av forskjellige årsaker, legger pilen på den siden Lars Jensen har fortalt meg at den skal ligge og strammer. Jeg har en skinnlapp på fingrene slik at jeg ikke får vondt, holder strengen med peke og langfingeren, det ytterste leddet, pilen i mellom. Så skal jeg bare slippe opp. Det er 12 meter frem til blink 12, jeg lukker ett øye, slik de gjør i Ringenes Herre. Så slipper jeg sakte opp og pilen schwusher avsted. Den fikk perfekt høyde og står trygt plantet som en enpoenger, i naboblinken.

Bilde 34

Jeg har brune piler og treffer like ofte blink 11, som er nabobanen.

Det jeg forstod nå, var at buen var tung, men mitt første mål var innen rekkevidde. Å få ett poeng. Forskjellen på 12, 15 og 18 meter var enorm, og jeg trivdes best på 15 meter. Folk blir nysgjerrig på buen som om verdens høyeste mann plutselig skulle ha kommet inn i rommet. De lurer på om jeg er sterk, og det blir en super anledning for meg å forklare at dette er første gang jeg skyter en pil. Akkurat her er jeg litt nervøs for at de skal tro at jeg driver gjøn med dem, men de ler og koser seg. Ordet går og både Lars Jensen og jeg får mye skryt for pågangsmotet.

Bilde 21

Lars Jensen har skutt før, han har laget bue før, men dette er hans første NM.

Så starter konkurransen og det er strenge regler om når man kan gå frem for å sjekke treff. En på vårt lag skriver både for bane 11 og 12 og etter ni skudd står jeg med null poeng. De fleste pilene treffer enten panelveggen eller blink 11. Så får jeg en idè som kan funke. Jeg bestemmer meg for å sikte midt i blink 13. Og plutselig får jeg tre poeng. Jeg er sannsynligvis den første i langbuehistorien som må ta høyde for sidevind i innendørs NM.

Bilde 18

Jeg siktet en meter til høyre og fikk mine første poeng.

Så skjer jo det samme som skjer når man feks spiller bowling. Man begynner å tenke og det blir vanskelig. Mitt neste delmål var å få tosifret, og jeg forstår at de rundt meg spiller mot seg selv og den scoren de selv fikk i fjor. De oppmuntrer når det går bra og sier ingenting når det smeller i reklameskiltene to meter over blinken. Etter en stund leser de opp scoren for å kartlegge og det blir fort ingen tvil om at jeg kommer til å komme sist. Men det er ikke lenger det dette handler om. Ikke for noen.

Resultatene blir opplest underveis.

Resultatene blir opplest underveis.

Mitt siste delmål for dagen var å få 30 poeng, og jeg har en pil igjen fra 18 meters hold. Min poengsum er 29. Inne i hodet mitt er det som en Hollywoodfilm, med fullt Vangelis-soundtrack. Jeg legger an og holder buen så stille jeg klarer. Er sykt sliten, men puster dypt. Så slipper jeg pilen og blir kanskje buefrelst for alltid. Jeg klarer å treffe ett poeng og det jubles høyt og hemningsløst, inni meg.

Bilde 15

Hold buen helt stille nå.

Den siste pilen for ett poeng!

Den siste pilen for ett poeng!

Etter det hele er over forstår jeg at Gerard Twell i bane 11 kommer til å vinne det hele. Hans medspiller, Fredrik Sandem Jensen, er bare 13 år og er med som junior. Han var Twells største utfordrer i poeng. De kom begge med råd og tips underveis, og etterpå ser mesteren på buen min. Vi snakker i ca en halvtime, jeg blir invitert til bueskytterklubben i Fredrikstad og han viser meg noen buer han har med. Den ene er også av ask og jeg forstår forskjellen veldig tydelig. Den buen jeg brukte i NM ble ikke ferdig, og det er kanskje den vanskeligste jeg noen gang kommer til å skyte med. Det er en slags trøst.

Norgesmesteren Gerald Twell, til venstre.

Norgesmesteren Gerald Twell, til venstre.

Så spiser vi vafler og alle deler tips og erfaringer. Noen selger emner og pilspisser, mens andre skyter med buer så flotte som slott. Både Lars Jensen og jeg bestemmer oss for å dra tidlig hjem og takker for oss. Vi pakker sammen utstyret og vinker til de som var fremmede for noen timer siden.

På vei ut døren roper en kar at vi sees på utendørs NM i august da, eller? Vi stopper opp og sier; klart vi gjør.

I bilen på vei til Hurumlandet setter Lars på Henning Kvitnes, litt høyere enn vanlig. Jeg ser ut av vinduet og har hatt en strålende dag. En dag der jeg føler jeg vant sisteplassen.

Det blir skutt noen piler, kan man si.

Det blir skutt noen piler, kan man si.

Takk til arrangørene i Moss som tok imot oss.

Takk til arrangørene i Moss som tok imot oss.

Lars viser frem strengen han har laget.

Lars viser frem strengen han har laget.

Det ligger mange fine buer på internett også.

Det ligger mange fine buer på internett også.

NM-hjerter

NM-hjerter

6 thoughts on “Midt i blinken!

  1. Lars Jensen sier:

    Jeg synes vi er ganske tøffe, jeg. Bare det er nok(k) vaffel så klarer vi alt!
    Ute-NM, ja. Da blir det heltrebue i alm som er målet. Kanskje en middelalderdrakt på hver av oss også. Det hadde vært noe det!
    Lars Bågadragar

  2. Vibeke sier:

    Velkommen til den historiske bueverden 🙂
    Det er alltid hyggelig med nye fargeklatter i miljøet. Takk for ett blogginnlegg, som sammen med bildene og opplevelsene i helga, fikk tårene til å trille her jeg sitter! Fantastisk 🙂

  3. Stian Green sier:

    Strålende Ronnie, og tøft gjort – nå er det bare å komme seg på bueforum og lese, spørre, skryte av det du får til og gråte sammen med de andre når ting går til en viss plass – så ses vi på ute NM.

  4. Finn-Martin sier:

    Så morsomt å lese! veldig veldig hyggelig å bli kjent med deg 🙂
    bare å fortsette å skyte og ha det morro så blir det kjempe bra!
    så ses vi brått igjen snart! 😀

Legg igjen en kommentar

