Vikinghjelm i Mørdarbakken

viking

Verden skal kjempe mot hverandre på ski og snø blant gran, akebrett og appelsin, og jeg kan fortsatt rekke det. VM i Falun. Finne frem hjemmebrenten, kubjellene og male de norske fargene i ansiktet. Ullsokker, superundertøy og doble vanter. Termos med kaffi og karsk, pølser i termos nr to. Stav må en i alle fall ha med. Om noen brekker èn. Men Petter brekker aldri staven. Petter er på Tinder med klassiske dobbelttak og flørter med svenske Emma (20). Min første ungdomsforelskelse var ei svensk jente. Familien for første gang i Syden, i Sverige, i Torsby. For å handle melk og brød. Jeg sto utenfor et kjøpesenter i 1982 mens Oddvar Brå kjempet mot Sovjetunionen. Jeg så en vakker ung jente med langt, lyst hår og to store ”baggar” fulle av varer nærme seg utgangdøra, jeg åpnet for henne. Hun kikket på meg og smilte et kritthvitt smil og sa: -Tack! – Tack så mycket! Himmelen åpna si lyseblåe kappe, englene ramla ned og kyssa meg i panna. Og jeg kjente i hele meg at jeg ville finne den hvite hesten og ri henne trygt hjem.

sverige

– Tack! Det skulle ikke mer til for å bli forelsket i ei svensk jente med tunge baggar, å bli forelsket i Sverige, i ABBA der vinnerene tar alt sammen, i Bjørn Borg som har laga så utrolig mange herlige boxershorts, i Pippi og Astrid Lindgrens verden, eventyret Zlatan, eventyret Gunde. Og jeg kan fortsatt rekke det. Det å stå i snø til knærne og kjenne bålet tine opp fastfrosne lår mens en vaier med det norske flagget og kjenner den varme buljongen brenne deg lett i kjeften. Det å kikke rett inn i et grantre langt uti skauen og aldri kjenne savnet etter fjernkontrollen og kjøleskapet. Kjenne på stillheten i livet før kubjellene rykker inn. For før du vet ordet av det suser de forbi. Der. Der. Der. Nummer 1 og nummer 2 og nummer 3. Naboene. Studentene. Vennene. Sjansene. Mulighetene. Tida. Folka. Svisj, forbi. Var det Petter? Var det Oddvar? Var det Oluf Palme? Var det Carola? Var det Pål Gunnar Mikkelsplass? Hvem var det?

2013-03-01 11.25.47

For er en på skistevne må en følge med. Jeg var på et VM-stevne engang, i Holmenkollen. Jeg tror det var skiskyting. Tåke og regn, jeg kunne knapt se mine egne forfrosne hender. Norge tok de fire første plassene fant jeg ut på Kveldsnytt. Heia Norge! Det viktigste under hele VM-løpet var tilgangen på toalett, da jeg hadde med barn. Det viktigste var småmynter til Kvikk-Lunsj og varm kakao, samt ungå å få øynene stukket ut av publikum med staver. Det viktigste var å overleve trikketuren hjem med tusenvis av folk med ski og staver og sekker og kubjeller og hunder og Hardangerbunader. Det var mye som var det viktigste. For drar en på skistevne må en kunne triksa å stampe med beina som Sean Connery i «De Ubestikkelige», for å takle vakta, for å takle livet, å takle folka med ryggsekk med minst et par flagg tytende ut, gutta med vikinghjelm eller selvskotne buffalos på haudet. Gutta på skauen som alltid havner på tv småberuset og syngende med horn på haudet.

Foto: Gunn Gravdal Elton

Foto: Gunn Gravdal Elton

For det viktigste med VM i Falun er ikke å vinne, men å delta. Det er samme hvem som ramler i første bakken eller går baklengs over mål. Det er samme hvem Petter til slutt matcher på Tinder. Det er opplevelsen av å fryse tærne og fingrene av seg sammen med naboen du knapt kjenner, som gjelder. Det er mestringsfølelsen du får ved å få på deg plankene og unngå å brekke ankler med 30 cm rubb under skia. Det er lykka i lunkne pølser på termos som trekkes frem i det øyeblikket du nesten er i ferd med å gi opp, pissatrengt i minusgrader. Det er greia med glimtet i øyet, det er greia med den gode historien med de fine folka. Det er magien og kjærligheten som oppstår når du heier de beste folka opp og frem til seier i Mørdarbakken i livet sitt. Tack! Tack så mycket!

AT-Uphill

Legg igjen en kommentar

