Mørke tanker på lånt tid

Biblioteket SKAL være åpent for alle, så lenge de ikke er sorte vel å merke.

Biblioteket SKAL være åpent for alle.

Det var i forrige uke et medlem i Tromsø FrP, Advald Johansen, gikk på talerstolen under års og nominasjonsmøtet og ville at byens politikere måtte ordne opp i at de sorte har tatt over hele biblioteket. Du tror kanskje jeg tuller nå, men han heter faktisk Advald. Det skal visst være 30-40 sorte som går inn i Tromsø bibliotek og snakker høyt i mobiltelefoner slik de eldre ikke får lov eller tid til å lese avisen. Dette er helt på trynet, helt absurd, sier han og vil at FrP gripe tak i det. Du kan lese hele saken og se klippet fra Nordlys her.

Skjermbilde 2015-02-17 kl. 20.19.07

Advald Johansen peker mot noen som hever øyenbrynene mens han sier ting rett ut.

Biblioteket i tromsø ser helt fantastisk ut.

Biblioteket i Tromsø ser helt fantastisk ut.

Nå er det heldigvis slik at ingen partikollegaer har støttet dette og bibliotekansatte kjenner seg ikke igjen i situasjonen, men det trigget meg til å oppsøke eget bibliotek for å se om de sorte er et problem her i Hurum.

Biblioteksjef Einar holder opp en bok med en sort mann på coveret.

Biblioteksjef Einar holder opp en bok med en sort mann på coveret.

Jeg treffer den alltid opplagte biblioteksjefen Einar Albertsson. Det er rett før stengetid, og jeg spør om han plages av utlendinger på biblioteket. Ikke nevneverdig svarer han med et smil og minner meg på at han er islending. Han viser meg rundt i biblioteket på Tofte som er i sluttfasen av en renovering og det har blitt strålende. God plass og lysfullt.

Bilde 1

Romslig og lyst.

Han er selvfølgelig bekymret for utlendingene. De må sitte midt i glaningen når folk kommer inn, de får ikke arbeidsro, sier han. Noen driver eget firma og sender regninger, mens andre studerer. Einar har en plan. Han gestikulerer dit hvor maskinene skal flyttes, slik folk får sitte mere avskjermet. Han viser meg de tre maskinene biblioteket og brukerne har til rådighet. De er forferdelig trege disse maskinene, så nå i dag har jeg faktisk fått bestilt oppgradering, og snart får både eldre, utlendinger og alle andre, nye maskiner det går an å jobbe med.

EDB halvøya.

EDB halvøya får nye maskiner.

Han viser meg et stillerom der enkelte kan sitte i arbeidsro når de feks skal studere norsk, og så er det mulighet for å folk å sette seg og prate i sofagruppen ved de nye panoramavinduene. Når det kommer til bråk er det Kardemommeloven som gjelder, sier han, dette skal være en plass folk kan møtes for en god prat så lenge man er snill og grei.

Einar satser på god vekst i biblotekets opplyste lokaler.

Einar satser på god vekst i biblotekets opplyste lokaler.

Jeg takker for visitten og ønsker Einar lykke til videre. På vei hjem tenker jeg på konseptet bibliotek og hvor unikt det egentlig er. Tenker på det fantastiske biblioteket i København som heter Den Sorte Diamant, og på Advald Johansen som tar for seg hudfargen som problemet. Da jeg gikk på barneskolen ble vi lovet at slikt aldri skulle skje igjen, men som ABBA sier i sangen Waterloo; The history book on the shelf is always repeating itself.

Bilde 12

Fortiden byr på et hav av muligheter for fremtiden.

Les en god bok folkens.

God fornøyelse!

Legg igjen en kommentar

