Vannet

Heldigvis er det slik i vårt ekteskap at det er Jill Therese som har tatt seg av det å bære frem foster og føde. Jeg synest selv at jeg har vært flink gutt og sørget for kald blå klut på pannen ved tre fødsler. Den 15. november 2005 jobbet Jill Therese som tegnspråktolk ved Youngstorget i Oslo, og ufødte Ask kjedet seg. Under oppdraget går vannet, her hadde jeg sannsynligvis besvimt, men hun er profesjonell og tolker ferdig den tiden som er igjen.

Bilde 20

Det var aldri tvil.

På vei ut døren forstår hun jo selvsagt hva som har hendt, men får behov for å skifte da det ikke vil ta seg bra ut å gå på T-banen med våt bukse. Hun kjøper en svart kosebukse på Hennes & Mauritz, den som ligger like ved Oslo City. Etter endt handel tar hun T- banen rett vest. I og med det nærmer seg rushen vil taxi ta lengre tid og hun har allerede månedskort til bruk for kollektivtrafikk.

Skjermbilde 2015-02-15 kl. 22.19.34

Spasertur i landlige omgivelser.

Hun går av på Gaustad og spaserer de snaue ti minuttene som fører til Rikshospitalet. Jill Therese får selvfølgelig en god del klare instrukser om å sette seg, og klokken 17:37 blir hun skrevet inn, tre uker før termin. Neste morgen leverer jeg Oda Sofie i barnehagen og da Jill Therese ringer er hun ganske tydelig på at jeg bør komme meg til Riksen om jeg har interesse av å få med meg fødselen. Selvfølgelig vil jeg det. Jeg har jo ansvaret for kluten med kaldt vann. Ingen andre enn meg skal fukte den blå kluten med jevne mellomrom. Jeg parkerer i riksgarasjen uten å betale, tar sjanse på bot, og for en sunnmøring er det…ja…da er det alvor.

Bilde

Overvåkningen.

Jeg er på plass 08:45 og med kluten på pannen, hennes, får Jill Therese lov til å klemme hånden min så hardt det lar seg gjøre. Alt har gått fort når det først skjedde. I og med Ask har hjertefeil skulle et spesialteam ha vært på plass, men de er ikke å se. Fantastiske Elin Hagerup er jordmor. Hun sier ikke mere enn hun må, har full kontroll, er forståelsesfull og blir tryggheten selv. Det vi ikke visste da, var at hun ble kåret til Årets jordmor 2005! Gratulerer!

Bilde 21

Blå klut er mitt eneste fødsel/barseltriks

Klokken 09:09 den 16. november 2005 blir Ask født, og slik jeg hadde sett det for meg skulle jeg få lov til å klippe navlestrengen for andre gang. Det skjer ikke. Babyen blir tatt med ut i hui og hast og vi sitter der, vet ingenting. Vannet drypper fra kluten, det er ikke så mye å si. Etter en stund får vi vite at Ask har det fint, men fødselen gikk så fort og han måtte skjekkes med en gang. Hjertefeil. Jeg får etterhvert lov til å se ham, bak en glassvegg, i et annet rom. Sover. Han er 48 cm lang og veier 3415 gram.

Bilde 22

Storesøster ser Ask for første gang.

Ask ble liggende på avdelingen for medisinsk overvåkning i 16 dager. Det tok 14 dager før han åpnet øynene. Den tredje dagen mens Jill Therese lå på barsel kom en sykepleier inn. Hun sa at hun hadde vært og sett på Ask, og at han var en perfekt gutt. En perfekt gutt! Dette var kanskje ord hun sa flere ganger om dagen, men for Jill Therese utgjorde de fire vokalene og de ni konsonantene en enorm stor forskjell. Det skal alle sykepleiere vite. Og Jill Therese ser for seg henne den dag i dag.

Bilde 24

Mamma passer på.

Vi hadde fått et novemberbarn, en skorpion med overlevelsesinstinkt, og de neste fire månedene kom vi til å bo mere på Rikshospitalet enn hjemme. Vi skulle treffe de grå barna, vi skulle bli kjent med det indre lyset, vi skulle av alle ting kjøpe ny leilighet som vi pusset opp, og så skulle jeg betale førstegangs purring på en parkeringsbot datert 16. november 2005.

4 thoughts on “Vannet

  1. Mariann sier:

    Hver gang jeg tenker på denne fødselshistorien blir jeg imponert. Tenk å takle situasjonen med slik en stoisk ro, når du vet at du skal føde et barn med hjertefeil og downs. Beundringsverdig! Allerede da satte Jill Therese en standard for familien Larsen: Dette fikser vi, full kontroll. Ask kunne ikke gjort et bedre foreldrevalg!

Legg igjen en kommentar

