Leite etter lykka!

Det skjedde i de dager på midten av 80-tallet at jeg skulle konfirmeres. Skulle bli voksen uten nye rettigheter, bare litt rikere økonomisk og ikke minst rikere av åndelig påfyll. Vi møtte opp på bedehuset som lokka med pizza. Jeg likte pizza og de på bedehuset var hyggelige. Presten kom og alle tok det for gitt at samtlige skulle konfirmeres, men etter ett møte sa jeg nei. Vet ikke hvorfor, men ved noe som jeg antar var en glipp, hadde jeg fått tak i en brosjyre der det fantes et alternativ til kirkelig konfirmasjon. Det het borgerlig da, og jeg husker det som trigget meg var at vi kunne lære om alle religioner, og ikke minst FNs menneskerettigheter.

Bilde 6

En dag i uken tok jeg ferga inn til byen, buss i et kvarter til den gamle banken på Borgund, og så møttes vi, ca 20 ungdommer som hadde det fint, fikk lære om verden i dette livet, ikke det neste. Bi-effekten av å være den første på Giske som noengang konfirmerte seg borgerlig var selvfølgelig at jeg fikk mindre penger. Det var noen et stykke uti slekta som ikke ville belønne hedningeskap. Men det går greit nå. Jeg har god samvittighet for akkurat det, og fikk nok penger til en rosa walkman, uten å lyve i kirken.

Bilde 6

I dag tidlig sendte Anette Knudsen meg konfirmasjonsbildet vårt. Det er tredve år siden nå. Anette står helt til høyre på hovedbildet, jeg har blått slips, med blå jakke til venstre. Det slo meg hvor glade vi var. Jeg har aldri sett en så glad konfirmasjonsgjeng før eller siden. 20 mennesker som reiste hvert til vårt, men det var som om vi visste noe som ingen andre visste om. Jeg har glemt hva det var vi smilte av. Men kanskje lykken ligger i å prøve å finne igjen det vi var så glade for den gangen vi nesten var voksen. Kanskje det er det som er selve lykken? Man vet aldri.

One thought on “Leite etter lykka!

Legg igjen en kommentar

