Jan Vardøen, en skoleklasse og den sexy bartenderen!

Det er jo slik at veien mot toppblogging er arbeidssom og bratt, og man kan jo ikke være proff fulltidsblogger fra uke to. Så i dag var jeg innom jobben. Jeg har jo verdens beste jobb, som Film & Fotolærer ved Holtekilen Folkehøgskole, og bloggere byr jo veldig på seg selv. På godt og vondt. Jeg tror at det å være lettkledd og by fram kropp vil være lite hensiktsmessig for meg. Det må jeg si. Men nå skal du få bli med inn i «klasserommet» mitt og se litt på hva vi har bedrevet med i dag.

Bilde 18

Ole, nr 2 fra venstre, var på utplassering fra musikk klassen. Angrer. Stian støtter så godt han kan ved å holde hendene i nesten samme positur.

Dagens første klasserom var Bar Boca. Nå er det ikke slik at vi starter vanlige skoledager på bar og elevene var både skeptiske og spente på hva denne dagen ville bringe. Bar Boca er drevet av grunder og filmregissør Jan Vardøen, og i disse dager regisserer han spillefilmen Høst. En svart komedie om et farverikt Oslo.

Jan hadde samlet crewet i hans egen bar, og nå skulle vi være statister, og vel så det, for å si det sånn.

Bilde 17

Mr. Cool & the Gang

Elevene ble plassert her og der, og til slutt så det faktisk ut som om det hele ble en livat fredagskveld. Det kunne virke som om elevene var instruert på forhånd. At de hadde vært på bar før. Hm.

Bilde 19

Helene stråler som vanlig, Michael har fått på den kuleste jakka ever og Håkon er på sjekkern i bakgrunnen.

Så var det straks klart for STILLE PÅ SETTET, alle hadde fått en rolle. Alle bortsett fra meg. Jeg kunne leve fint med det, men levde enda bedre etter at innspillingsleder Ian kom og sa at du Ronnie, du skal være bartender. Selvfølgelig. Med tre års erfaring fra engelsk pub, gikk jeg faktisk bare utifra at dette var en spesialcastet rolle. Jeg fylte på is og delte ut (mulig det var dårlig butikk) ingefærøl, både til den som ville og ikke ville ha.

Bilde 11

Skal det spilles inn Eastenders, eller Med Hjartet på rette staden, i Norge, så er det bare å ringe for å si det sånn.

Scenen virket enkel og grei og vi skulle veksle på å mime dialog, og prate som om det var full pupp en fredag. Det resulterte jo selvsagt i at jeg var den som pratet høyest. Etter noen takes kom lydmannen fra Måløy bort og sa at jeg muligens burde snakke litt lavere i og med at resten ikke oppjusterte sitt volum. Jeg mimet mye etter det, men til slutt fant vi balansegangen og lydmannen fra Måløy ga meg tommel opp.

Bilde 20

Glenn Andre Kaada spiller i Natten er Dagens Mor på Nationaltheatret og Hilde Louise Asbjørnsen er sjef i Chicago, men det er jo om kvelden. På dagtid har de ingenting fore og er med i Høst.

Etter to timer flyttet vi oss vestover, til en av Jan Vardøens nye juveler, Villa Vest. Pizzarestauranten er splitter nyåpnet og man kan jo undres om det er mange i Norge som klarer å åpne en prestisjerestaurant samtidig som man regisserer spillefilm. Jan Vardøen klarer det.

Bilde 21

Villa Vest er Villa Paradiso like ved Solli Plass.

Da vi kom til dagens andre klasserom var det faktisk lunsj, og det er jo en uskreven regel at pizza er fy fy på et filmsett, men ikke her. Byens beste pizza kom i lange baner fra italienere med godt håndlag, og en ovn med ekte flammer. Personlig spiste jeg meg proppa fullstappet, og jeg er i grunn overmett fremdeles.

Scenen her var at to elever, Ole, som var på utplassering fra musikk, og Ida skulle komme inn og kamera skulle følge de helt opp i andre etasje. Ideen er at de skal møte faren til Ole som sitter med ryggen til kamera, og det var vel da jeg kom trygt ned på jorda. JEG, bartenderen, skulle nå spille pappaen til en tyveåring. Ja ja, man venner seg jo til alt.

Bilde 8

Ida og Ole på date der hun skal møte gamlefar. Hmph!

Men det skal også sies at dette ikke handlet om oss, primært. Oppe i andre etasje satt vakre Ingeborg Raustøl, som forøvrig har 103 Hotel Cæsar-episoder under beltet, sist sett på Rjukan under andre verdenskrig. Hun skinte i en rød kjole og heldiggrisen Glenn Andre Kaada, var ute på byen med dame nummer to for dagen.

Bilde 4

Jeg spør om å få ta bilde og Glenn Andre tror at jeg ber ham flytte seg slik at jeg kan få tatt bilde.     Slikt blir det humor av.

Filmingen på balkongen tok litt tid, da det var for mye støy fra 20! kjøleskap. Etter at regissør og restauranteier Jan tok saken i egne hender ble det så godt som stille, og paret fikk servert forrett og hovedrett cirka ni ganger.

Bilde 3

Lydmann fra Måløy.

Bilde 2

Regissøren studerer close upen.

Klokken 16 åpnet restauranten og da var fiksjonen over. Man kan vel si at i det store og det hele var dette en dag både jeg og elevene kommer til å huske, og ikke bare fordi at det er festet til filmrull.

Bilde 13

Helene og Håkon, samt bartenderen og faren i speilet.

Bilde 1

Ole fikk sin drømmedag på settet!

Filmen har premiere til høsten, tittelen er litt spoiler, og personlig gleder jeg meg til å se enda en film av norges mest effektive og hyggelige regissør. Takk for dagen i dag Jan og lykke til videre.

Bilde 10

Fint skal det være. Lykke til!

Hilsen Pappa Bartender og alle barna.

Legg igjen en kommentar

