Erter og løk!

Det er jo slik at toppbloggere må ha med mattips og i dag skal jeg ta for meg to ting. Det ene er ertepurè og det andre er å kutte løk. Kanskje ikke gourmet, tenker du, men som en som intenst hater erter har jeg altså lært å spise det i en alder av 44 år. Og vi gir jo bare mattips som det er reelt mulig å lage for mannen/kvinnen i gata. Bilde 1 Ertepurè i løpet av 5 minutter. Det hele skyldes selvsagt min mentor innen kokkefaget, Roar Sjåvåg. I tillegg til å jobbe for Ultra, Centra og Jacobs har han vært naboen til Arild i oppveksten, samtidig som han i ungdommen var sammen med ei fra Vigra som jeg var forelsket i. Det er ikke sikkert (la oss kalle henne Elisabeth S) får vite dette før nå, men poenget mitt er at Roar har god smak både når det gjelder mat og jenter. IMG_3791 Roar, matmentor samt god smak på det meste! Uansett. Når det gjelder tips fra Roar så er det fritt etter hukommelsen, etter at jeg var på Jacobs i romjulen for en kosekveld sammen med gode venner. Vi laget maten, etter stødig Sjåvåg instruks, og noe kan ha gått i glemmeboken grunnet at drikke var inkludert i prisen. I dag lagde jeg kveite, og i motsetning til livet mitt så langt skulle jeg altså ha erter til. Da kjøpte jeg en pose frosne erter. Hadde i fløte og lot det koke opp. Akkurat idet boblene kom tok jeg pannen av platen og tilsatte 100 g smør (litt usikker på den). Så guffet jeg opp stavmikseren til alt ble jevnt, før pepper og, hold deg fast, lime ble en del av det hele for å utligne fløtesøtheten. Så fordømt enkelt og IKKE minst så er det veeeeeldig godt. Bilde 5 Bilde 4 Løk kuttes så fint og fort at det er til å ikke grine av! Grunnen til at jeg ikke saltet var at vi tilpasser salt i forhold til at ungene ikke skal ha så mye, dessuten serverer jeg jo bacon til. Og i baconet har jeg løk. Tidligere har Konen vært frustrert over løkstørrelsen (for store biter), men for ett år siden shopet vi på TV Shop. Og du verden. Denne kutteren er en gave til matlaging. Det fine nå er selvsagt at du kan kutte alt mulig, men løken har en egen kutter og det blir så finhakket at Margaret på syv ikke merket at hun spiste løk sammen med baconet. Jeg måtte selvsagt fortelle henne at hun nå liker løk og det falt i dårlig jord. Men la gå. Her er et klipp i dramatisk Slow Motion fra dagens løkkutting. Goodbye Tears! Always Fresh Dicer høres jo veldig sellout ut på navnet og vi betalte 800 kr for den for ett år siden, men nå har vår hovedsponsor, Ludostore, den i sitt sortiment, bare mye billigere (299 kr). Roar Sjåvåg har lært meg en måte å kutte løk for hånd, men jeg er ikke flink nok til å kutte som en maskin enda. Anbefales virkelig av en som spiser mat hver dag. Bilde 3 Ertepurè trives godt i selskap med feit kveite.

Sagt om dagens ertepurè: Æssjj, ekkelt. Ask (9).

Bon appétit! Så smakes vi.

PS! Skriver dette iført en blå Billabong t-skjorte kjøpt på Kypros sommeren 2014. – Ronnie